Op weg naar Yogja - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu Op weg naar Yogja - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

Op weg naar Yogja

Door: steefenmir

Blijf op de hoogte en volg Miriam

24 Juli 2010 | Indonesië, Wonosobo

Hallo luitjes,

We hebben een lange reisdag achter de rug, maar absoluut geen saaie. Vanochtend om 9 uur werden we opgehaald bij het hotel door onze gids + chauffeur. We hebben 2 Nederlandse reisgenoten opgehaald bij een ander hotel in Pangandaran (2 meiden die we de dag ervoor tijdens de tour naar de Green Canyon hebben leren kennen). Onze nieuwe gids genaamd Neil Edwin is een local die goed Engels spreekt en het is een schat van een vent met een flinke dosis Indonesische humor. Hij lacht het hardst om z'n eigen grappen, die wij meestal niet begrijpen. Maar gewoon vriendelijk meelachen dat schept een band.

We zijn in een mpv met dubbele achterbank langs de kust gereden en zijn onderweg even langs de weg gestopt, omdat onze gids liet zien waar de locale mensen hun lippenstift vandaag halen. Dat halen ze uit de natuur van bladeren. Door de bladeren fijn te knijpen, komt er een een rode stof vrij, die ze vervolgens gebruiken als lippenstift en als verf om hout mee te verven. Het verven van het hout doen ze om een antieke look te geven, zodat het kan worden verkocht voor het drie-dubbele dan wat het waard is.

Na een uur rijden zijn we langs een rivier op een boot gezet, waarna we 3 uur lang zonder gids en zonder backpacks met z'n 4-en op een veredelde vissersboot over een brede rivier door de jungle en langs mangrovenbos zijn gevaren. Erg mooi om te zien, wel een beetje lang. Zeker als de zon vol op je giechel staat te branden. We zijn na 3 uur enigzins verbrand van de boot gestapt. Daar stond onze gids + chauffeur + backpacks gelukkig op ons te wachten. We zijn verder gegaan met de auto en hebben tussen de middag gelunched in een locale warung.
De volgende stop na de lunch was een groot rijstveld langs de weg, waar een man of 30 druk bezig was met het oogsten. Met de gids zijn we de rijstvelden in gelopen, werden we hartelijk ontvangen door de locals (zowel mannen en vrouwen) en hebben we geholpen met het afsnijden van de rijstplanten. Echt geweldig om te zien hoe hard die mensen moeten werken op blote voeten en het toch kunnen opbrengen om met een big-smile ons uit te leggen hoe het oogsten in z'n werk gaat en ons laat "meehelpen" met harde werk.
Na deze stop zijn we doorgereden naar een locale markt, die helaas net aan het sluiten was. We hebben nog wel even wat fruit kunnen proeven, o.a. snakefruit (weet niet wat de Nederlandse naam is) en guave. Miriam werd door de locals aangezien voor Barbie en werd door de vrouwen gevraagd om met hun op de foto te gaan.

Aan het einde van de rit zijn we met invallende duisternis rond 6 uur Wonosobo in gereden. We zitten in een fantantisch guesthouse met een geweldig mooie kamer. Wel gek dat we geen lakens hebben, maar we zijn inmiddels gewend geraakt aan het slapen in een lakenzak.

Morgen ochtend vroeg om 3.30 uur opstaan, dan stappen we met z'n allen (gids, chauf en reisgenoten) in de auto op weg naar het Dieng plateau. Daar gaan we een zonsopgang meemaken plus een wandeling van 2 uur door de bergen op weg naar een van de oudste tempels van Java. Daarna gaan we door met auto richtnig de Borobodur, om daar een van de grootste en mooiste tempels op deze aardbol te bekijken. We zullen daar in de buurt ook gaan slapen. Hopen jullie morgen meer te vertellen over onze komende belevenissen.

Bedankt voor jullie berichtjes op onze reisblog! Leuk om zo onze ervaringen te kunnen delen met jullie.

Groetjes, Steef en Mir.

• 24 Juli 2010 - 22:32

Jos En Natascha:

Pfff, om 3.30 uur al uit bed...
    Maar goed: de Borobodur èn een (hopelijk) prachtige zonsopgang, dat is wel de moeite waard, denk ik!
    Ben nu al benieuwd naar de foto's!

Have a nice day!
    Groetjes,

P.S. Doe de groeten aan Ken

• 25 Juli 2010 - 10:27

Hans En Marianne:

Gaan jullie dan naar de Bromo, of is dat nog verder? Hier is het nu regenachtig en fris zomerweer, geen last van klamme lappen meer 's nachts. Liefs H&M

• 25 Juli 2010 - 11:06

Irene & Jochem:

Hey Luitjes!

Heb niet alles gelezen want dat kost te veel tijd. Maar tot nu toe lijkt het ons een fantastische reis! Veel dingen zijn erg herkenbaar zoals, ontbijten met gare koekjes en water omdat je zo vroeg op moet en je niks bij hebt en natuurlijk de tering zooi die de mensen daar achterlaten op straat. Zonde he, van zo'n mooi land. Dit is in Thailand en Vietnam precies hetzelfde, Irene en ik konden dat ook maar niet begrijpen. Ik Vietnam staken ze zelf alles in de fik, stinken joh! Hoe gaat het met Steefie? Heeft ie het een beetje naar z'n zin? Je moet maar tegen hem zeggen dat wat meer moet lachen op de foto's! Af en toe lijkt het net of ie moet kakken! ;) Gaan jullie trouwens nog naar Loveland, 14 augustus? Laat maar weten hoe of wat en of ik kaartjes moet halen. Nou geniet er nog maar van, voor je het weet ben alweer terug in ons kleine kikkerlandje.

Liefs, Irene & Jochem

p.s. nice pictures!!