En toen....waren we op Bali - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu En toen....waren we op Bali - Reisverslag uit Kalibukbuk, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

En toen....waren we op Bali

Door: steefenmir

Blijf op de hoogte en volg Miriam

30 Juli 2010 | Indonesië, Kalibukbuk

Hallo allemaal,

We zijn eindelijk weer in de gelegenheid om een nieuw reisverslag te maken. En dat is maar goed ook want we hebben weer een hoop te vertellen. Maar eerst moeten we even iets rectificeren. De Borobudur is (zoals Aad ook al aangaf) niet een van de 7 wereldwonderen. Maar wat ons betreft mag de Borobudur (en ook de Pramanan) aan die lijst toegevoegd worden.

Goed...nu ons verhaal. We zijn eergisteren van Sarangan opnieuw in de stromende regen richting de Bromo vulkaan gereden. Een rit van 7 uur die best spannend was dankzij het idiote rijgedrag van onze chauf. Hij had de vaart er goed in en gebruikte alle delen van de weg om alles en iedereen in te halen, waarbij hij bijna continue de claxon gebruikte. Van een relaxte rit was niet te spreken, maar het schoot wel lekker op. We zijn naar Probolingo gereden, waar we de tickets voor het hotel, de jeep en de entrance voor de Bromo hebben geregeld. We hebben daar gelijk een buskaart naar Bali gekocht voor de volgende dag. We zijn door onze chauf afgezet in een bergdorp waar het ijskoud was en geen reet te zien vanwege de mist. We zagen onze tocht naar de Bromo al letterlijk in het water vallen. De volgende ochtend was het wonder boven wonder helder weer. We zijn om 2.30 uur opgestaan om in een jeep naar de vulkaan te rijden. Een spannend tochtje over barslechte bergweggetjes in het pikke-donker. Eenmaal aangekomen boven op de berg bleek dat we niet de enige waren. Honderden mensen en tientallen jeeps verzamelde zich bij het uitzichtpunt om de vulkaan bij zonsopgang te zien. We hebben gelukkig nog wel een hoop prachtige foto's kunnen maken (werderom zonder irritante toeristen). Na zonsopgang zijn we naar de voet van de vulkaan gereden met de jeep en een half uur via een soort zandvlakte naar de top van de vulkaan gelopen, waar we een schitterend uitzicht hadden op een waarzinnig maandlandschap.

Na deze geweldige ervaring zijn we weer met de jeep bij het hotel afgezet, waar we een uur later in een minibus zijn gepropt. 17 mensen in een bus die normaal 8 plekken heeft. Bagage op het dak. We zijn in Probolingo overgestapt op een touringbus, waar we gelukkig achterin konden zitten. Dat was geen straf als je de afmeting van de stoelen in de bus hebt gezien. We hebben zo'n 8 uur in de bus gezeten op weg naar Bali. Met de bus hebben we de ferry naar Gilimanuk genomen, waar we over moesten stappen op een minibus naar Lovina. Deze minibus had geen vaste vertrektijden, dus we moesten wachten tot de bus vol zat. Aangezien we maar met z'n vieren om 8 uur 's avonds op het busstation stonden hebben we besloten de bus af te huren (voor 35 EUR...veel te veel voor indonisische begrippen). We zijn na 2 uur bij ons hotel afgezet. Dat blijkt een paradijs op aarde te zijn. Direct aan het strand, een prachtig zwembad, schitterende tuin en we hebben zojuist een massage gekregn op een bed aan het strand bij de ondergaande zon. We blijven hier de komende dagen om het noorden van Bali te verkennen.

Morgen meer....

Groetjes Steef en Mir

• 30 Juli 2010 - 14:06

Jos En Natascha:

Fijn dat jullie uiteindelijk nog wel in een paradijs terechtgekomen zijn! Even vroeg ik me af of jullie ook nog wel aan jullie (vakantie)rust toekomen, want ik lees alleen maar vroeg opstaan en weinig kunnen zien i.v.m. regen en mist... Wat moet die massage dan heerlijk zijn geweest!

Natascha heeft zojuist haar auto opgehaald en is helemaal in de 7e hemel!

Groetjes!

• 30 Juli 2010 - 14:52

Aad:

Het is allemaal heel herkenbaar en erg leuk om te lezen.
    Mochten jullie toevallig in Kalibukbuk (het centrum van Lovina met het dolfijnen monument) zitten en je komt de kroeg/restaurant Triple 9 tegen, doe dan de eigenaar Jan, een Nederlander die met een Balinese is getrouwd en met zijn been trekt, de hartelijke groeten van mij, want ik heb bij hem tijdens het WK diverse wedstrijden bekeken.
    Je kunt bij Triple 9 trouwens ook goed eten.
    Geniet van het mooie Bali.

Aad

• 30 Juli 2010 - 22:11

Mart:

Wow, wat een foto's! Ongelofelijk mooi! Het lijkt wel alsof jullie flink hebben zitten fotoshoppen, maar daar hebben jullie helemaal geen tijd voor, dus dat geloof ik niet. Vergeet inderdaad tussendoor niet om even uit te rusten van jullie avonturen.

• 31 Juli 2010 - 07:56

Jim:

Namaste Mir en Steef,

Al flink wat kilometers in de benen voor al die kostbare indrukken. De foto's zien er indrukwekkend uit. Hoe bevalt het eten Mir? Kan je het nog allemaal binnenhouden ;). Volgens mij moet het Indisch eten wel goed smaken. En anders hebben ze vast wel een Mac ergens in de buurt. Voor een lange reis en een gevoelige maag altijd handig. Je kent het wel.
    Geniet ervan, blijf schrijven en foto's schieten.

Ik wist niet dat jullie er al zo lang waren. Ga zo dadelijk de rest van de verhalen lezen. Kheb nog flink wat avonturen te lezen zie ik.

Groeten vanuit Kathmandu,
    Jim

• 31 Juli 2010 - 09:28

Bart En Ylona:

zijn jullie al een beetje gesloopt??
    aan jullie reisschema te zien is het eerste gedeelte vrij druk geweest,maar ja als je wat wilt zien......
    nogmaals de foto's zien er heel goed uit,vooral de vulkaan moet onbeschrijfelijk zijn geweest.

Groeten en tot later.

• 31 Juli 2010 - 11:24

Ronald En Petra:

Hoi, wij blijven jullie volgen. Mooie foto's! Hoe staat het met fruit proeven? Heb je al Manga Golek, Klengkeng, Durian, Jeruk Bali/Bahi? en Magistan geproeft? Nu is je kans, hier in NL nooit zo lekker.

• 31 Juli 2010 - 12:30

Gepke Vanaf Sumatra:

Ben er weer... internet is niet altijd voorhanden. even snel wat gelezen. Morgen naar Java en bijna alles doen wat jullie hebben gezien. Ik vlieg op Jakarta en ga door naar Bandung. Korte opsomming; oerang oetangs, plantages, zeer pittige jungletour,alles proeven uit de natuur. hebben jullie al de Doerian op (taste like hell, smells like heaven), klooftocht (nat!), stortregen niet normaal, kinderen die helemaal dol worden als ze je zien. De groep is leuk, beetje vaste club waar ik mee op trek. veel lol.Fijn dat hier geen smaakpolitie is en dat de APK nog niet is ingevoerd. Sorry voor de spelfouten, knoppen zitten nogal vast hier en daar! Ik volg jullie wel weer eens...en tot gauw!!!

• 31 Juli 2010 - 14:52

Hans & Marianne:

hallo allebei, ik word al moe als ik al jullie verhalen lees! Wat een ondernemende vakantie, gaan jullie nu lekker relaxen en nog even bijkomen van alle vermoeienissen? Hier alles goed, Oscar belde gisteren nog om te horen hoe het met jullie ging, hij heeft geen internet en kon jullie op vakantie niet volgen. In ieder geval groeten van ons allemaal, liefs H&M