jungle fever - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu jungle fever - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

jungle fever

Door: steefenmir

Blijf op de hoogte en volg Miriam

23 Juli 2010 | Indonesië, Pangandaran

Hallo allemaal,

Jongens jongens wat een dag hebben wij gehad vandaag. Het is eigenlijk niet met woorden te beschrijven...toch ga ik proberen om jullie een indruk te geven van de ervaringen die we vandaag opgedaan hebben.

Na een nacht op een veel te hard matras in een lakenzak onder een klamboe zonder airco (afzien dus ;-)) zijn wij vanmorgen vroeg opgestaan om te gaan ontbijten en ons daarna naar de oppik plaats te begeven voor de tour van vandaag.

We werden in een busje gestopt met 8 andere mensen. 2 spanjaarden, 2 belgen, 2 indonesieers en nog twee meiden uit nederland. We hadden een gids bij ons die uitstekend engels sprak.
Onze eerste stop was in een klein dorpje hierin de buurt dat midden in de jungle ligt. Daar was een cocosnooten "plantage". Ze vingen daar het nektas van de bloemen van de cocosnoot op om daar vervolgens suiker van te maken. Mooi om te zien en vooral het dorpje was geweldig. Huisjes van bamboe, weggetjes tussen de palmbomen door, mensen over aan het werk op hun dooie gemakkie.
Onze tweede stop was bij een wajang poppenmaker. We hebben gezien hoe deze poppen uit hout gesneden worden, geschilderd en aangekleed worden. Prachtig om te zien. De poppen maker heeft ons ook nog getrakteerd op een stukje voorstelling met de poppen. Geweldig om te zien. 20 verschillende stemmetjes kon die man zeker wel na doen.
NA dit bezoek en de man een flinke fooi gegeven te hebben zijn we naar het strand gegaan. Hier was het meer gewoon om in je bikini rond te lopen (ja nicht hier had ik er geen problemen mee) Ook al waren wij westerse vrouwen een atractie voor de locals. De vrouwen maakte foto's van ons en konden niet op houden met lachen (denk zelfs dat het uitlachen was) We hebben hierlijk op het stand gegeten. En dan bedoel ik ook lettelijk op het stand. Een tafel werd vanuit een cafetjes naar buiten gesleept en op het stand neer gezet. 3 Kilo vis voor onze snuffert en eten maar. Heerlijk....kan ookniet anders op zo'n plekkie.
Vervolgens zijn wij vertrokken naar het hoogte punt van onze tour. Naar de green canyon. We zijn daar op een bootje gestapt en gaan varen over een rivier door de jungle. Echt onbeschrijfelijk mooi. Groen water, planten en bomen waar het zonlicht prachtig doorheen valt en overal watervallen. Op een gegeven moment konden we niet meer verder met het bootje van daar begon een kloof met snel stromend water en allemaal rots blokken. Hier werden wij verzocht ons in een zwemvest te hijsen omdat we hier zouden gaan zwemmen. Steef en ik hebben elkaar even aangekeken zo vanmoet dat nu echt. 1 plons in het water er weer terug op die boot????? Goedf om alles toch maar mee te maken dat zwemvest aangedaan en achter onze gids aangelopen. Waar wij een plons in het water verwachten stond ons iets heeeeeeeeeeeel anders te wachten. We zijn de kloof in gezwommen of mischien kan ik beter zeggen geklommen. We zijn tegen de stroom in gezwommen waarbij we ons voort moesten trekken aan touwen en moesten klimmen over de rotsen die zich midden in de kolkende rivier bevonden. Tijdens deze nogal heftige en spannende zwemles werden we geholpen door een handje locals die ervoor moesten zorgen dat er niemand zou verdrinken of wegspoelen. Zo af toe hadden we ook nog even tijd om naar boven te kijken om te ontdekken dat we in een kloof lagen met aan weerskanten zo'n 50 meter hoge rotswanden en overal water dat van boven in de kloof naar beneden kletterde. Een bizarre excursie, niet ongevaarlijk, maar wel kicke!!!
Jammer dat we in de kloof geen foto's konden maken, we waren te druk met ons hoofd boven water houden.

Na deze geweldige ervaring, zijn we met de boot terug gegaan over de rivier en zijn we weer in de minibus gestapt om weer terug te rijden naar Pangadaran. Op de weg terug zijn we nog even gestopt bij een turtle conservartory. Een soort Pieterburen voor schildpadden, die uit de netten zijn gehaald door vissers tijdens werk op zee. Ze worden daar vezorgd totdat ze weer sterk en gezond genoeg zijn om weer uitgezet te worden. We hebben de schildpadden vastgehouden, wat Mir in eerste instantie niet zo'n goed idee vond. Toch heeft ze het gedaan (zie foto).

Voordat de minibus ons weer heeft afgezet zijn we nog even gestopt bij een begraafplaats voor de overledenen van de tsunami in juli 2006. De graven hadden wel grafstenen, maar daar stonden alleen nummers op, want de lichamen zijn nooit geidentificeerd. Onze gids had er ook naast kunnen liggen, want hij was aan het surfen toen de tsunami de kust bereikte. Hij heeft er een gebroken been aan overgehouden.

We gaan morgen met de nederlandse meiden, die we vandaag hebben leren kennen op de tour door de jungle, op weg naar Yogjakarta. We hebben een nieuwe gids en chauffeur geregeld, die ons in 3 dagen via Wonosobo naar het Dieng plateau en de Borodudur brengt, vervolgens via de Prambanan naar Yogjakarta. Dat kan niet anders dan een prachtige tocht worden.

Internet is hier rete-traag, dus we kunnen niet al te veel foto's uploaden. Dat zullen we later goedmaken...hopelijk.

Liefs en groetjes,

Steef en Mir

PS:
Gep fijn om wat van je te horen. We hopen dat je net zulke mooie dingen ziet en meemaakt als wij. We kijken uit naar onze rendez-vous op Bali.

• 23 Juli 2010 - 16:11

Mart:

Dus je was uiteindelijk toch in bikini te bewonderen! En je bent nog goed bekeken ook, haha! Was Steef ook nog in trek of was jij het middelpunt op het strand? Weer een topverhaal. Ik wacht op het volgende!!!

• 23 Juli 2010 - 18:11

Hans En Marianne:

dood eng zo'n tocht door een smalle kloof, maar jullie hebben het er gelukkig weer heelhuids afgebracht. Geen bloedzuigers op je benen??? liefs H&M

• 23 Juli 2010 - 19:35

Bert En Laurence:

hallo kids
    eindelijk een bericht van ons,wat hebben jullie het ontzettend leuk daar en wat een schitterende fotos
    mir kan je niet wat van die modder mee naar huis nemen, altijd handig toch,hier in italie is het ook erg warm, maar heel gezellig. ineke en johan zijn nu ook gekomen, en met een internetsleutel van de campingbaas en de pc van johan,kunnen wij dan eindelijk jullie berichtjes lezen,vandaag een prachtige tocht gemaakt in een rivierbedding,heel bijzonder, maandag gaan wij naar florance,wij wensen jullie nog een hele fijne tijd en wij hopen nog eens de sleutel te mogen lenen dikke knuffel en tot schrijfs.

• 23 Juli 2010 - 21:54

Jos En Natascha:

Het klinkt als (weer) een enerverende dag! Indrukwekkend ook, die begraafplaats, of viel het mee?

Hoe was de "5 kiklo inktvip" op het strand?

Fijne dag morgen!

Groetjes