Gesloopt en genoten - Reisverslag uit Sarangan, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu Gesloopt en genoten - Reisverslag uit Sarangan, Indonesië van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

Gesloopt en genoten

Door: steefenmir

Blijf op de hoogte en volg Miriam

27 Juli 2010 | Indonesië, Sarangan

Hallo allemaal,

We hebben gisteren geen tijd gehad om een internet cafe in Yogyakarta op te zoeken. We hadden een druk schema dat begon om 5.30 uur en duurde tot 22.00 uur. We moesten opnieuw vroeg uit de veren om de Borobodur tempel bij zonsopgang te bezoeken. De zonsopgang ging helaas weer aan onze neus voorbij vanwege de mist en de wolken. Maar we zijn achteraf wel blij dat we de tempel vroeg hebben gezien, want bij de openening om 6.00 uur was het al redelijk druk. Het is ons toch gelukt om de indrukwekkende boedhistische tempel (1 van de 7 wereldwonderen) zonder irritante toeristen in z'n geheel op de foto te krijgen. Dat is best een prestatie als je bedenkt dat op sommige dagen de tempel 90.000 toeristen per dag te verduren krijgt. We kregen een rondleiding van een geweldige gids die vol passie ontzettend veel wist te vertellen over de tempel en het boedhisme, terwijl hij zelf moslim is.

Na het bezoek aan de Borobodur hebben we op het parkeerterrein een ontbijtje met verse kokosnoten genomen en zijn we weer met onze 2 reisgenoten in de auto gestapt om nara Yogya te rijden. Daar hebben we eerst het paleis van de sultan bezocht. Boring! We hebben nog wel hard moeten lachen om onze gids bij het paleis. Een heel klein vrouwtje van 60 jaar die aan het einde van de rondleiding een orkest van traditionele indonesische instrumenten ging nadoen. Dat deed ze best aardig....voor een minuut of 10. Na de tweede minuut moet Steven proestend het terrein verlaten huilend van het lachen. De rest volgde al gauw omdat ook zij het niet meer droog hielden.

Na het paleis waren we wel weer toe aan wat actie. We zijn naar de vogelmarkt in Yogya gereden. Dit was wel de moeite waard. Duizenden vogels, katten, honden, konijnen, vissen, reptielen, en weet ik veel wat nog meer. De dieren zaten in veel te kleine hokjes, maar werden zo te zien niet slecht verzorgd. Natuurlijk erg zielig allemaal, maar wel leuk om te zien.

Na de vogelmarkt zijn we doorgereden naar de Prambanan, de tweede tempel in Yogya die op de wereld erfgoedlijst van Unesco staat. Zoals Aad al zei is ook deze tempel een must-see. De Prambanan is een hindoe tempel, die eigenlijk is opgebouwd een een groot aantal kleine en een paar grote tempels. De meningen zijn verdeeld. Mir vindt de Prambanan mooier, Steef de Borobodur. Ook hier hadden we weer een super gids die ons rond het terrein heeft rondgeleid met een mooi verhaal. Het was hier ondanks het tijdstip (15.00 uur) minder druk dan verwacht en we hebben ook hier een aantal prachtige foto's gemaakt zonder irritante toeristen erop.

Na deze culturele hoogstandjes hebben we 's avonds een traditionele indonisische balletvoorstelling gezien in Yogya, waarin het verhaal van Sinta en Rama werd verteld/gespeeld. Een ding is zeker: de dvd van deze voorstelling is aan ons niet besteed. Het duurde voor het mooie een uur en een kwartier te lang (voorstelling duurde 1,5 uur).

We zijn na de voorstelling met z'n allen naar het guesthouse in Yogya gereden en hebben daar nog even een drankje gedronken met onze 2 reisgenoten en onze gids + chauf die ons de laatste 3 dagen hebben vermaakt. Mir zal ze wel gaan missen, want ze werd behandeld als Paris Hilton. We hebben adressen uitgewisseld en werden daarna in het guesthouse door onze ex-gids voorgesteld aan onze nieuwe gids voor de komende 3 dagen. Ook deze is weer een "friend" van Edwin (onze oude gids) en een hele geschikte kerel. Hij gaat ons de komende dagen naar de Bromo vulkaan brengen en daarna afzetten in de haven om naar Bali te varen.

Vandaag hebben we het tweede sultan paleis in Solo bezocht. Dit was ook boring, maar niet zo erg als in Yogya. Verder hebben we een kleine hindoe tempel bezocht die tegen een berg is opgebouwd. Deze tempel wordt ook wel de porno-tempel genoemd, vanwege de pornografische afbeeldingen die zijn uitgehakt in de stenen. Natuurlijk hebben we hier foto's van gemaakt. Tot slot hebben we een prachtige waterval bezocht, waarvoor we eerst via 1225 traptreden naar beneden moesten en daarna helaas ook weer omhoog. Zeiknat van de waterval en het zweet zijn we weer in de auto gestapt en zijn we via een mooie bergpas gereden.

We zitten op dit moment in Sarangan. Een mooi bergdorp op 1500 meter hoogte dat aan het Pasil meer ligt. We hebben vanaf onze varanda uitzicht over het meer en de omliggende bergen. Wel een beetje jammer dat het hier snoeihard regent en koud is vanwege het regenseizoen dat maar niet wil ophouden. Hopelijk morgen mooi weer. We hebben morgen een reisdag voor de boeg op weg naar de Bromo.

We hebben hier in het hotel een crappy internetverbinding, dus foto's plaatsen wordt lastig. Dat gaan we morgen proberen goed te maken.

Groetjes Steef en Mir.

• 27 Juli 2010 - 13:44

Jos En Natascha:

Nou, nou, wat een culturaliteit! (Bestaat dat woord wel?)
    Heb je die Indonesiërs een DVD van "Joseph" gegeven, onder het mom van: "Kijk, zo kan het ook: theater..."?

Jammer dat het weer zo slecht is, hoop dat je morgen beter weer hebt!

Groetjes

• 27 Juli 2010 - 17:57

Hans En Marianne:

nou, jullie hebben zo te horen weer heel veel gedaan en beleefd, we genieten met jullie mee..........
    Op naar de Bromo, weer heel vroeg uit de veren!
    groetjes,
    H&M

• 27 Juli 2010 - 18:13

Aad:

Miriam,

Ik ben blij dat je de goede genen hebt geerfd en de Prambanan mooier vindt dan de Borodur.
    Wij voeden Steef ook nog wel een keertje op.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe jullie erbij komen dat de Borodur als een van de 7 werelwonderen wordt beschouwd, want dat is helemaal nieuw voor mij (en trouwens ook voor Wikipeda).

Blijf genieten

Aad

• 27 Juli 2010 - 19:37

Bart En Ylona:

wat een ontzettende leuke verhalen............jullie maken genoeg mee met z'n 2tjes
    nog heel veel plezier

dikke zoen

• 27 Juli 2010 - 19:55

Mart:

Aan de reactie van Aad te lezen bedenken jullie de mooiste plekjes ter wereld ter plekke, haha! Ondanks dat zal het er vast heel mooi zijn. Ik hoop voor jullie dat het stopt met regenen, hoopte ik ook net toen ik op de fiets zat in de regen.... Mir, ik stuur je nog even een mail over je vraag over je "pakketje", haha!

• 27 Juli 2010 - 21:07

Bert En Laurence:

Hallo wat een prachtige reisverslagen maken jullie!
    Zijn jullie niet moe soms van alle indrukken?
    Wij zijn gister naar Florance geweest, ook daar zijn gidsen maar die leiden je rond in bussen of met een paard en wagen,
    vandaag was er een ouder echtpaar die zeer veel moeite hadden met het opzetten van hun tent, het hele veld heeft meegeholpen de tent op te zetten, als dank zijn wij met z`n alle pitza wezen eten, erg gezellig, met handen en voeten kletsen en lachen.
    Morgen gaan johan en ineke weer naar huis en zullen wij nog een weekje samen gaan genieten van deze mooie streek.
    We gaan weer een internet caffe opzoeken om jullie te volgen, want wat is dat leuk om jullie te volgen op deze manier.
    Dikke kus voor beide!!

• 27 Juli 2010 - 21:15

Luppie:

Hoe zit het nu met de apen....nog niet gezien dan ???

Enjoy
    Luppie

• 28 Juli 2010 - 11:39

Pien:

Irritante toeristen? Wat zijn jullie dan???? ;-)
    De verhalen klinken goed, geniet ervan!

• 29 Juli 2010 - 17:05

Steef - Pris:

hey zus en steef

zie nu pas dat ik ook een berichtje kan neer zetten hahaha.
    mooie verhalen hoor van jullie foto's zien er ook super uit. geniet er nog van allebei gr