in de wolken - Reisverslag uit Juntas, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu in de wolken - Reisverslag uit Juntas, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

in de wolken

Blijf op de hoogte en volg Miriam

27 Juli 2012 | Costa Rica, Juntas

Pura vida allen,

Zo daar zijn we weer! Het laatste nieuws van onze kant kwam van de vulkaan Arenal. Inmiddels zijn wij aangekomen in Santa Elena waar we vannacht ons laatste nachtje slapen voordat we weer verder trekken.

Donderdag zijn we rond de klok van half negen vertrokken op weg naar plaatsje Santa Elena, dat vlak bij het natuurpark Monteverde ligt. Het park is een berggebied met nevelwoud dat vrijwel continue in de wolken ligt. De tom tom gaf aan dat het 109 km in totaal van deur tot deur was. Met een gemiddelde van 60 km/h is dat dus een uurtje of twee rijden. Nou waren wij gewaarschuwd over de weg naar onze bestemming. Die zou zeer zeer slecht zijn. Wij dus vroeg op pad zodat we niet al te laat aan zouden komen. 1,5 uur later was er nog niets aan de hand en hadden we nog maar 30 km te gaan. En toen...werd ons duidelijk wat ze bedoelde met zeer slechte wegen. Over deze laatste 30 km hebben wij zo'n 2,5 uur gedaan. Harder dan 15 km/h dat was onmogelijk. Overal in de weg stenen en enorme put holes (mega gaten). Vorig jaar hebben we in Tanzania door de Serengeti 4 uur zitten hobbelen, maar dat was niets vergeleken met deze weg!!! Op de foto zie je lang niet hoe erg het is maar dan hebben jullie een klein beetje een indruk.

Eenmaal aangekomen in santa elena en onze spullen in het hotel gezet zijn we de boel eens gaan verkennen. Er was een reptielen museum. Steef die gefascineerd is door die griezelige beesten wilde dat natuurlijk wel eens gaan bekijken. 18 dollar armer en een half uur later stonden we weer buiten. Een stuk of 15 terrariums met een slang of leguaan er in en dat was het. Ja mensen ze weten hier wel de hoofdprijs te vragen voor een aantal zaken. Sowieso zijn de prijzen hier in het algemeen vergelijkbaar met die in Nederland en dat niet alleen op plekken waar veel toeristen komen maar overal in het land. Dat geeft wel een klein beetje aan hoe ontwikkeld het land is. Eigenlijk hartstikke goed dus. Terug naar waar ik gebleven was. Santa elena ontdekken. Na het fantastische reptielen avontuur zijn we naar een vlindertuin en kikkervijver geweest. Dit was meer mijn ding. Mooie fladdertjes en schattige springertjes. Dit was echt super gaaf. Ja mensen het klink misschien allemaal een beetje suf totdat je het met eigen ogen ziet. We kregen een gids meer die helemaal gek op die beestjes was en die ons heel veel verteld heeft over de verschillende soorten en hun leefgebieden. S'avonds lekker een happie wezen eten en niet te laat naar bed gegaan want de wekker stond alweer om 6.00 uur. Zo vroeg omdat er een ochtend wandeling door het cloudforrest van Monteverde gepland stond wederom met gids en al. Om 7.30 stonden we in de jungle en al snel werd het ons duidelijk waarom het het cloudforrest genoemd word. De jungle ligt de gehele dag in de wolken. Hierdoor is het een heel bijzonder "bos" omdat hier eco systemen voorkomen die je nergens ter aarde tegen zal kommen behalve hier. Met een gids op pad is bijna een must. Hij laat je allemaal beestje zien die je zelf nooit gezien zou hebben. Hij heeft ons in twee uur tijd een aap, een 1000 poot, een rups, bijzondere wespen en mieren, een tarantula (mega spin met haar), wandelende takken, libelle en verschillende volgels laten zien, oa een aantal kolibries. Wij zijn daarna nog met zijn tweeën de jungle in geweest. Het enige wat wij gezien hebben waren bomen, mos, planten en jawel 1 vogel. Die gidsen weten waar ze moeten zoeken en het is dus super als je met een gids de jungle in kan.

Voor vanmiddag hadden wij een canopy tocht geboekt. Dat is een netwerk van ijzeren kabels die boven de jungle uitlopen en waaraan je van de ene naar de andere boom zwaait. De langste kabel was 1 km lang en ging over een vallei heen van de ene berg naar de andere. Vele van jullie weten dat ik niet in een achtbaan durf laat staan over vallei heen vliegen aan een ijzeren kabel. En niet alleen ik vind zulk soort dingen spannend maar steef met zijn hoogtevrees....... Toch hadden wij het gereserveerd omdat we vernomen hadden dat dit iets was wat je echt niet mocht missen. Ik heb de afgelopen 24 uur al heel wat keren bedacht dat ik het niet zou gaan doen maar uiteindelijk stonden wij daar samen om 14.00 uur met een harnas aan (zie foto's) klaar om naar boven te klimmen voor de eerste swing. Met haken word je bevestigt aan de kabel en dan is het een kwestie van je voeten optikken en je laten gaan. Tering wat was dit spannend, geweldig, gekkenwerk enz er waren zo 15 kabels waarvan de een nog langer was en nog sneller ging dan de ander. De laatste kabel was het meest spectaculair. Hier in ga je niet in een zittende positie maar horizontaal met je hoofd naar voren en buik naar de afgrond! Deze kabel was 1 km lang en werd de superman glide genoemd. En of je het idee had dat je aan het vliegen was. Wij denken dat we ongeveer een snelheid van 60 km/h bereikt hebben en dat terwijl je boven de jungle hangt. Echt super gaaf maar zeker ook een hoop adrenaline door je lijf.

Nu liggen we uitgeput op bed. Het is hier nog geen half tien maar ik ga zo mijn oogjes dicht doen. Zal wel door de spanning en uitgewerkte adrenaline komen dat ik helemaal gesloopt ben. Morgen vertrekken we naar Rincon. Het schijnt daar ook weer prachtig te zjjn. Wij zijn benieuwd wat de volgende plaats ons weer gaat brengen.

Tot snel,

Liefs Steef en Mir

• 28 Juli 2012 - 13:11

Bert En Laurence:

Wat stoer, Papa en ik weten nog dat je in een kabelbaan moest! wat een drama,stijf met je ogen dicht en een traan biggelde zo over je wangen. En nu zomaar aan een kabeltje vliegen. Klasse hoor!
    Jullie beleven weer prachige dingen!
    Heel veel plezier nog daar!!
    Wij hebben het nog heel warm in tsjechie,30o is niets.
    dus genieten.
    heel veel liefs van ons