De vulkaan Arenal - Reisverslag uit Arenal, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu De vulkaan Arenal - Reisverslag uit Arenal, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

De vulkaan Arenal

Blijf op de hoogte en volg Miriam

25 Juli 2012 | Costa Rica, Arenal

Ola allen,

Wij zijn gister na het ontbijt (lees om 8 uur) vertrokken vanuit het zeer relaxe plaatsje Puerto Viejo met jullie kunnen het vast raden....... Stort regen. Jos en Natas hoeveel goed weer hebben jullie onze kant op gestuurt?
Op de kaart leek het of we een hele lange reisdag tegemoed gingen. We hadden ons al voorbereid om 8 a 9 uur in de auto maar dit bleek onwijs mee te vallen. De wegen waar over wij naar La Fortuna gereden zijn waren boven verwachting goed. Erg hard mag je hier niet reiden. 80 km/h is de maximale snelheid die we tot nu toe tegengekomen zijn. En vaak redden we dat niet eens omdat het allemaal 2 baanswegen zijn en er met enige regelmaat een vrachtwagen voor je reid die niet harder dan 50 gaat. Inhalen zou dan natuurlijk een optie zijn maar er zit niet een onwijs sterke motor in onze auto dus zo snel zijn wij er niet voorbij. Dus gewoon maar rustig aan en wachten totdat de vrachtwagen een afslag neemt. De gehele reis die ongeveer 5 uur inbeslag heeft genomen heeft het geregend. Van een miezerbui tot hozen. Gelukkig zaten wij lekker droog en werkte de ruitenwissers prima.

Eenmaal aangekomen in La Fortuna werd het wonder boven wonder droog! Joehoe feest voor ons. We hebben onze spullen in ons wederom schattige hoteletje neer gezet en zijn de omgeving gaan verkennen. Bij de receptie hadden ze ons verteld dat er een wandeling (trail) achter het hotel liep dus wij daar op af. Sokken aan, dichte schoenen opgezocht en wandelen maar. Deze wandeling heeft wel geteld 5 minuten in beslag genomen. Neeeeeee dit keer niet omdat het ging regenen, maar omdat de wandeling gewoon niet groter was. Hihihi het bleek gewoon een tuin te zijn met wat bomen en planten. Dan maar het drop in. Sokken en dichte schoenen weer uit, slippers aan. Het dorpje bestaat zoals de meeste dorpjes hier uit een hoofdstraat waar alles zich bevind. Ga je van die hoofdstaat af valt er eigenlijk weinig te beleven. La fortuna is een flink dorp ( lees het heeft een grote/lange hoofdstraat). Het is zeer toeristische i.v.m de vulkaan die hier te zien is. Het is de vulkaan de Arenal die voor het laatst gespuugt heeft in 2003. Om de vulkaan te zien moet je geluk hebben. In het regen seizoen heb je 25 % kans dat hij niet in de wolken hangt. Wij hebben dat geluk niet. Op het moment dat ik dit verslag aan het tikken ben kijk ik uit op de vulkaan of beter gezegt op heeeeeel veeeel wolken. Misschien hebben we morgen iets meer geluk omdat het aan de andere kant van de vulkaan beter weer schijnt te zijn en morgen reiden we om de vulkaan heen opweg naar onze volgende bestemming Monteverde.
Terug naar La fortuna. Het heeft dus best een gezellig centrum waar we gister heerlijk gegeten hebben in een super leuk tentje. Ook zijn we gister eerst maar een plu's aan geen schaffen want we zijn er ondertussen wel uit dat die dingen geen overbodige luxe zijn.

Voor vandaag stond er niets op de planning dus hebben wij de lonley planet er maar eens bijgepakt om te zien wat we echt moesten zien, doen of bekijken. Het volgende is daaruit gekomen. Vanmorgen zijn we eerst naar een eco center geweest. Daar was een vlindertuin en hebben we prachtige foto's van die mooie fladdertjes kunnen maken. Ook hebben we daar een luiaard gezien. Wat een beesten zijn dat zeg. Prachtig! Het is overduidelijk waarom ze die beesten zo noemen. Wat bewegen die beesten zich sloom. Na het eco center weer in de auto gestapt opweg naar een waterval midden in de jungle. Super mooi. Een afdeling met trappen die goed te toen was totdat je weer omhoog moest. Tering wat was dat een klim. Kleddernat en dit keer weer niet door de regen maar door het zweet kwam ik boven. Met de nadruk op ik. Steef leek het weer eens op zijn dooie akkertje te doen zonder een spoortje van vermoeidheid.
Tussen de middag lekker gelunched en toen opweg naar het hoogte punt van deze dag. We hadden gister een paardrij toer over de flanken van de vulkaan gebookt. Wat was dit fantastich. In het begin best wel een beetje spannend op zo'n hoog beest de wildernis in maar we hadden super lieve paarden. Zelfs wij zeer onervaren ruiters konden die beesten laten doen wat we wilde. Links, rechts, harder zachter en jawel ook stoppen ze luisterde fantastich. We zijn een stuk de vulkaan opgereden. Supersteil naar boven over paadjes die ik niet eens paadjes zou willen noemen. Prachtige natuur, mooie uitzichpunten en veel vogels gezien. De terugweg natuurlijk steil naar beneden wederom over paadjes die lopend al spannend geweest zouden zijn laat staan op een paard. Het was echt super gaaf om dit gedaan te hebben.
Straks gaan we naar de heetwater bronnen waar we ook zullen eten. Lekker effe zwemmen voordat ons morgen weer een reisdag te wachten staat. Het schijnt dat deze weg niet al te best is. Een uur of 2 over een grindweg met zeer veel kuilen en hobbels we kijken er nu al naar uit. Al met al hebben we dus een super leuke en jawel droge dag gehad in La Fortuna.

Sinds de site verniewd is kunnen wij met de ipad geen foto' meer bij het verslag plaatsen en het lijkt er ook op dat jullie geen mailtje meer krijgen als wij een verslag geplaatst hebben. We hebben net een mail naar de webmaster gestuurd dus we hopen dat dat verholpen kan worden. Zodra het weer kan zullen we weer wat foto's op de site plaatsen.

Tot snel,

Liefs Steef en Mir

• 26 Juli 2012 - 10:44

Jos En Natascha:

Ik merk dat de zon die wij gestuurd hebben "verkeerd" is afgeleverd... Het is naar Nederland gegaan. Sorry!

Ik krijg wel jullie e-mail, maar het eerste verslag werd ook via Facebook aangekondigd. Die melding krijg ik niet meer...

Jullie zijn 7 augustus weer terug hè; 's avonds (20.00 uur) speelt Feyenoord de thuiswedstrijd voor de voorronde Champions League tegen Dinamo Kiev. Pim is dan al weg, en ik neem aan dat jij dan nog niet meegaat, Miriam. Of wil je er wel graag bij zijn? Sms me even, ik heb Pim zijn kaart...

Veel plezier verder, hopelijk met nog een beetje zon!

• 26 Juli 2012 - 13:31

Petra:

Hoi,
    Ik Krijg wel een mailtje hoor. leuk om julie verslag te lezen. Nog veel plezier

• 27 Juli 2012 - 11:49

Pat:

Hey waar blijven de pics......Misha wil beesies zien op de foto's ;o)

• 27 Juli 2012 - 17:22

Hans En Marianne :

Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat jullie je ondanks de stortbuien heel goed vermaken. Wel avontuurlijk hoor! Wij zijn inmiddels weer terug in Nederland, hebben nog genoten van het mooie weer in de Elzas en zijn gisteren naar huis gereden. Liefs, Hans en Marianne

• 28 Juli 2012 - 11:23

Mart:

Eindelijk weer een berichtje van ons, dit keer uit la france! Volgens mij vermaken jullie je prima daar! Wij genieten hier ook van het heerlijke weer, geen regen, en de omgeving is prachtig. Barcelona hebben we even uitgesteld omdat we er niet eens konden komen vanwege bosbranden. Volgende week vast meer geluk. Heeeeel veel plezier daar nog en ik duim voor mooi weer voor jullie! Groetjes van ben, Annette, jeroen, Laura, Sophie en van ons!