Caribisch relaxmomentje - Reisverslag uit Cocles, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu Caribisch relaxmomentje - Reisverslag uit Cocles, Costa Rica van Miriam Rozendaal - WaarBenJij.nu

Caribisch relaxmomentje

Blijf op de hoogte en volg Miriam

24 Juli 2012 | Costa Rica, Cocles

Buenos noches,

Vanuit het zonnige Puerto Viejo De Talamanca sturen wij dit nieuwe reisverslag. We zitten aan de Caribische zuid-kust tegen de grens met Panama in een heel relax surfdorp. Het is hetzelfde plaatsje als waar we drie dagen geleden ook al zaten. De sfeer is uitermate relax te noemen en dat is met name vanwege de zon, reggae muziek, mannen met dreadlocks en de geur van wiet op elke straathoek.

Voordat we hier zijn teruggekomen hebben we twee dagen doorgebracht in Yorkin, een indianendorp van het Bribri volk. Het was nog wel een avontuur om daar te komen, omdat de reisinformatie die we hadden meegekregen van het reisbureau nogal vaag was. We moesten met de auto naar een haven van Bambu rijden om daar per boot met een gids naar het indianendorp te gaan. We hadden echter geen idee waar we moesten zijn en ook de receptioniste van het hotel kon ons ook niet helpen. Na een paar telefoontjes naar de reisorganisatie in San Jose kregen we een locatie door die we op onze gps wel konden vinden. De rit naar het dorp Bambu was al best spannend omdat we over een onverharde grindweg door een paar riviertjes moesten rijden met de jeep. Toen we in het dorp aankwamen bleek dit niet meer dan een paar huizen en een winkeltje, maar een haven was er niet. Navragen bij de locals had ook geen zin, want niemand sprak een woord engels. Toen we op het punt stonden om maar weer te vertrekken kwam er een man met kaplaarzen en een rugzak om naar ons toe gelopen. Hij stelde zich voor als Albin en hij zou onze gids zijn voor de trip naar het indianendorp. We mochten alleen handbagage meenemen, dus moesten we de auto met onze tassen erin achter laten. Na een korte wandeling kwamen we bij een rivier waar een holle boomstam met een buitenboordmotor op ons lag te wachten. Daar zijn we dus maar ingestapt. Na 2 uur stroomopwaarts de jungle in te zijn gevaren kwamen we aan in het indianendorp. Dat klinkt heel primitief maar dat viel eigenlijk best wel mee. Ze hebben er houten huisjes met palmbladeren als dekbedekking en ze hebben heel beperkt elektriciteit, die wordt opgewekt met een paar zonnecellen. Ze gebruiken de elektriciteit voor een telefoon en een enkele lamp in de hut die als eetruimte wordt gebruikt. Onze gids bleek zelf ook een Bribri indiaan te zijn en hij sprak aardig Engels. We hebben hier een aantal rondleidingen en demonstraties gekregen van de lokale cultuur. Om 20:00 lagen we in ons 2-persoons hutje, want als je geen licht hebt is het echt aardedonker in de jungle en dan valt er heel weinig te beleven. Dit was echt wel weer een bijzondere ervaring.

De volgende dag zijn we weer terug gevaren naar Bambu, waar onze jeep en onze spullen gelukkig nog steeds stonden. We zijn vervolgens weer terug gereden naar Puerto Viejo naar onze huidige slaapplaats. Deze is nog mooier dan het hotel waar we eerder hadden geslapen. Een prachtige bungalow in een botanische tuin met het strand op 50 meter afstand.

Vanochtend zijn we vroeg met de auto naar Cahuita gereden om daar te gaan snorkelen. Het weer zat helaas niet mee en het kwam met bakken uit de hemel. We moesten in een restaurant om 9:00 uur op onze gids wachten, maar die kwam waarschijnlijk vanwege het slechte weer niet opdagen. We hebben hier wel een groep Zwitsers van onze leeftijd ontmoet die ook zou gaan snorkelen. We kregen bij het restaurant te horen dat we het om 12:00 nog maar een keer moesten proberen. Om de tijd te doden werden we door de Zwitsers uitgenodigd in hun strandhuisje een kaartspel te spelen, dus dat hebben we maar gedaan. Om 12:00 was het weer helemaal omgeslagen in positieve zin en zijn we weer terug gereden naar onze bungalow en hebben de hele middag op het strand gehangen. Dat hadden we wel verdiend!

Morgen hebben we een lange reisdag naar de Arenal vulkaan in het noorden van Costa Rica. We proberen zo snel mogelijk weer van ons te laten horen.

Liefs, S&M

• 27 Juli 2012 - 11:48

Pat:

Oeiiiii wat zou er gebeuren als die rode kikker je bijt ???????